TEST: MTB KOTÚČOVÉ BRZDY

Na kotúčové brzdy sa v dnešnej dobe kladú vyššie nároky ako kedykoľvek predtým. MTB jazdci jazdia rýchlejšie, trate sú stále náročnejšie a to vedie výrobcov kotúčových bŕzd k neustálemu zlepšovaniu ich produktov. Či už ste jazdec, ktorý chce maximálny výkon alebo sa len chce cítiť bezpečnejšie, kotúčová brzda musí spĺňať všetky očakávania kladené na modernú MTB brzdu, musí byť spoľahlivá, ľahko udržiavateľná, ľahká a ideálne aj cenovo dostupná. Výber správnej brzdy je kľúčový k adrenalínovej a zároveň bezpečnej jazde, preto sme sa rozhodli priniesť Vám článok populárneho ENDURO MOUNTAIN BIKE MAGAZINE.

4 mesiace testovací tím testoval 19 z popredných modelov kotúčových bŕzd dostupných na trhu, dážď  - dokonca aj trochu snehu, pokrútené rotory, vriaca kvapalina, sklené platničky, nebolo sa kam schovať a toto všetko museli brzdy počas testu podstúpiť.

Prehľad technickej špecifikácie:


*na 1 brzdu (okrem Magura MT Trail, ktoré majú rôzne strmene pre prednú a zadnú časť, a preto sa dodávajú iba ako sada) 

**predná + zadná brzda, bez rotorov


Nie je možné, aby jazdec konštantne tlačil brzdovú páku až na jej limit počas celej jazdy trailom. Povrch, poveternostné podmienky a vonkajšie vplyvy, znemožňujú priame porovnanie bŕzd. Počas dvoch dní sme teda vyskúšali každú brzdu na počítačovo riadenom dynamometri spoločnosti Hope Technology. Vzduch bol naplnený vôňou horúceho kovu. Každá brzda bola podrobená rovnakému mučivému testu s použitím 180 mm rotora konkrétneho výrobcu. Najprv sa vykonalo 80 opakovaných spomalení simulovaného jazdca s hmotnosťou 100 kg. Potom sa začalo 20 cyklov spomalení z 30-15 km / h, 20 cyklov spomalení z 35-0 km / h a nakoniec najťažší test zo všetkých, 10 opakovaných cyklov spomalení zo 45-0 km / h. Počas tohto testu teplota kotúča dosiahla viac ako 400 ° C a na väčšine bŕzd bolo zjavné "vyblednutie" - plyn vyrobený z živice horúcich brzdných platničiek.

V laboratóriu nemá maximálny výkon zmysel. Brzdy sú teraz také silné, že pri dostatočnej sile pôsobiacej na páku má každá z nich potenciál prenášať oveľa väčší brzdný moment, než aký by mohla akákoľvek pneumatika pre horské bicykle preniesť na cestu. Absolútne hodnoty výkonu v laboratóriu, sú nezmyselné, pretože ak použijeme silu, ktorú nemožno dosiahnuť jediným ľudským prstom, test sa stáva len teoretickým. Vykonali sme rozsiahlu optimalizáciu, aby sme určili skutočný tlak jazdca na páku, pričom sme páku "aktivovali" mechanickým prstom pri konštantnej sile 40 N, čo zodpovedá pevnému ťahu ľudského prsta. Všetky páky boli natiahnuté na maximum a bod hryzenia bol nastavený čo najďalej. Takto by sme dostali realistickú, nie teoretickú indikáciu sily brzdy pri pevnom zatiahnutí ľudským prstom. 

Prečo je spomalenie dôležitejšie ako samotná brzdná sila? Je ľahké porovnávať brzdy len na základe ich brzdnej sily. Keď sme preskúmali grafy brzdného momentu, mohli sme vidieť, že pokiaľ ide o brzdy, výkon je až sekundárny voči materiálu doštičiek. Niektoré z bŕzd pôvodne poskytovali vysoké brzdné momenty, ale za určitý čas, keď sa doštička zahreje, brzdný moment dramaticky poklesol - to všetko je spôsobené účinnosťou materiálu doštičky. Najlepšie brzdy poskytujú stály brzdný moment, čo vedie k rýchlemu spomaleniu. Čas spomalenia 30 - 15 km / h je dôležitý pri jazde "vysokou rýchlosťou" a je oveľa lepším údajom pre určenie brzdných výsledkov ako samotné údaje o brzdnej sile.

Hodnotenie:


Ktorá je teda najlepšia? Ak vezmeme do úvahy každú brzdu ako celok, výber víťaza nie je ľahký. Brzdenie, ako väčšina životných aspektov, je osobná vec. Pre tých, ktorí majú radi plynulú moduláciu,  TRP Quadiem, Hope a SRAM Guide ponúkajú najlineárnejšie spomalenie. Je však veľmi ťažké prekonať modely Magura MT7 a Shimano Saint kvôli výkonu a ich vlastnostiam, ktoré ponúkajú pri ich priaznivých cenách, Cena/Výkon sú to jednoznační víťazy. Na cenovo dostupnom konci trhu, SRAM Guide T sklamal testerov svojou nízkou brzdnou silou zatiaľ čo Shimano Deore poskytoval rovnaký stredný brzdný výkon, na aký sme boli u Deore zvyknutí.

(zroj: ENDURO MAGAZINE,https://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/)